Onder het motto ‘meten is weten’ installeerden we CO2-sensoren in meerdere scholen. Op die manier zijn de leerkrachten en de directie in staat om de luchtkwaliteit te monitoren en regelmatig bij te sturen waar nodig. In dit nieuwsbericht nemen we graag de resultaten van de CO2-metingen bij basisschool De Bunderboog in Moorslede onder de loep.
VBS De Bunderboog zat met een aantal vragen in verband met hun luchtkwaliteit. Ze hadden geen idee of de genomen maatregelen volstonden in de strijd tegen de verspreiding van corona. Zowel de directie als de leerkrachten waren dus enthousiast toen we met Ventilair Group verschillende sensoren kwamen installeren. Iedereen ging heel actief met de CO2-metingen om. Op die manier wisten ze perfect in welk lokaal en wanneer er bijsturing nodig was.
"Het viel me op dat er bij de leerkrachten vooral nood was aan een signaal wanneer het de verkeerde kant opging met de luchtkwaliteit. Dat zorgde zelfs voor enige competitiviteit: op den duur werd het een wedstrijdje om de beste resultaten te behalen", aldus Steven Braekeveldt.
Er is bovendien veel interesse om te blijven meten en de verzamelde resultaten werden doorgestuurd naar de preventieadviseur die er verder mee aan de slag kan.
We beseffen maar al te goed hoe belangrijk ventilatie is, zeker tijdens deze coronaperiode. In ons schoolgebouw is echter geen mechanische ventilatie aanwezig waardoor we zelf maatregelen moeten nemen om een gezond binnenklimaat te garanderen. Onze klassen zijn bovendien vrij hoog en beschikken dus over een groot volume en oppervlak. Gelukkig zijn er wel ramen aan beide kanten van de lokalen waardoor verluchting mogelijk is.
“Via ons wekelijks nieuwsbericht brachten we de leerkrachten op de hoogte van deze metingen. De leerkrachten stonden hier meteen achter aangezien er al langer onduidelijkheid was of onze inspanningen wel volstaan in deze coronaperiode."
Ik hield de cijfers zelf nauwgezet in het oog en ook verschillende leerkrachten kwamen regelmatig polsen.
Tijdens elke pauze en na de lesuren laten we de deuren altijd open. Daarnaast zetten we tijdens de pauzes een raam open en dit doen we ook in de mate van het mogelijke tijdens de lesuren. Door extra te letten op deze verschillende maatregelen hadden we wel een goed gevoel bij ons binnenklimaat, maar toch waren we het nooit 100% zeker. Daar brachten de CO2-metingen verandering in.
De CO2-waardes lagen wel in de lijn van onze verwachtingen, al viel het meteen op dat bepaalde lokalen minder goede resultaten hadden terwijl we overal dezelfde maatregelen namen en het aantal leerlingen ongeveer gelijk was. Daarnaast ontdekten we via de CO2-metingen dat extra inspanningen nodig waren en daarom besloten we om na een lesuur de deur van de klas een 10-tal minuten open te zetten. Het raam bleef de hele dag openstaan op kiepstand. Natuurlijk willen we ook niet dat onze leerlingen en leerkrachten kou lijden en naarmate de temperatuur steeg werd het steeds moeilijker om de CO2-waardes te laten dalen.
Door de indeling van ons schoolgebouw is het onmogelijk om de deuren een hele dag open te laten staan, dan zou er door het geluid alleen al niet veel van lesgeven in huis komen. We onthouden uit de metingen vooral dat het niet per sé nodig is om het raam en de deur te laten openstaan na de lesdag. Na de eerste metingen besloten we om enkel nog de deur open te laten en dat gaf hetzelfde resultaat. Dat zorgde bovendien voor wat meer comfort qua temperatuur.
Blijf regelmatig ventileren en verluchten! De maatregelen zullen verschillen van school tot school afhankelijk van het volume van de lokalen, het aantal leerlingen in een klas en de structuur van het gebouw.
Wij hebben gemerkt dat kleine maatregelen een groot verschil maken en dat regelmatige verluchting bijdraagt tot een gezond binnenklimaat.
Pieter Verhaeghestraat 8
8520 Kuurne
België
056 36 21 20
be@ventilairgroup.com
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.