Shoppen in de nieuwe Nike Store in de Brusselse Nieuwstraat is een topervaring voor elke sportieveling en fashionist(a). In de eerste plaats dankzij het aanbod en het unieke pand, maar ook omdat dit alles kan in een omgeving met een comfortabel binnenklimaat. Installatiebedrijf Dima Eco-Technics uit Bilzen plaatste hiervoor een luchtbehandelingsgroep Komfovent Verso Pro 2. Ventilair Group ondersteunde de installateur voor het concept, bepalen van de juiste oplossing en de opstart van de installatie.
In retail is het binnenklimaat een bepalende factor in de totale winkelervaring. Slechte luchtkwaliteit en geurtjes zullen niet bepaald aanzetten om te winkelen. Ook voor de medewerkers van een winkel is een gezond binnenklimaat belangrijk.
De berekening van het ventilatiedebiet voor een commerciële ruimte gebeurt op basis van de combinatie van Bijlage XI (winkelruimte 7m²/persoon - IDA3=22m³/h) en de Codex Welzijn op het werk (40m³/h). Dit houdt ook in dat de hoogte van de ruimte geen invloed heeft op het ontwerpdebiet.
Door de aard van het gebouw voor de Nike Store was het bepalen van de juiste ventilatieoplossing geen evidente zaak. De nieuwe winkel bestaat namelijk uit veel ruimtes op verschillende verdiepingen, waarvan de grootste vanzelfsprekend voor de commerciële activiteit zijn bestemd. De technische ruimte daarentegen is vrij klein, wat een bijzonder uitdaging vormde.
Aanvankelijk was er voor een ventilatieoplossing gekozen met twee plafondmodellen. Na overleg met Ventilair Group werd dan geopteerd voor één enkele buitenunit. Maar door de locatie van de winkel in het centrum van Brussel, mocht dit niet.
De Komfovent Verso Standaard in de voorziene technische ruimte plaatsen was ook geen optie, want deze paste niet door de deuropening. Het alternatief was de luchtbehandelingsgroep Komfovent Pro 2 met een debiet van 6.000m²/h, die modulair configureerbaar is en in modules van 900mm wel een geschikte keuze bleek. Deze unit kan namelijk uitgerust worden met twee bovenaansluitingen, zodat een compact kanaalwerk mogelijk is. Gezien de beperkte technische ruimt was dit zeker een troef.
Het gaat ook om een energie-efficiënte oplossing met een hoog thermisch rendement. Er werd geopteerd om geen extra batterij te plaatsen en alleen met warmteterugwinning te werken. Maar dankzij de warmterecuperatie door het efficiënte warmtewiel blijft de temperatuur in de winkel ook zonder de batterij hoog genoeg.
Het toestel op zijn plaats krijgen, was een heus huzarenstukje. Er kwam een telescopische hijskraan bij kijken om de onderdelen van de installatie op de juiste hoogte door het raam te tillen.
Voor Dima Eco-Technics was dit de eerste installatie van een luchtbehandelingsgroep van dit type. Daarom deed het bedrijf een beroep op de technische expert van Ventilair Group voor een opleiding en de opstart van het toestel, zodat de techniekers van Dima Eco-Technics zelfstandig een volgende installatie kunnen opstarten. Daarbij werden stapsgewijs de noodzakelijke handelingen overlopen en getest of de groep wel het gewenste debiet haalt. Dankzij deze aanpak wil Ventilair Group kennis overdragen en het vertrouwen van zijn klanten winnen. En genieten de klanten en medewerkers van de Nike Store van een gezond binnenklimaat.
Pieter Verhaeghestraat 8
8520 Kuurne
België
056 36 21 20
be@ventilairgroup.com
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.